ჩემთვის უცნობია, რამდენად მიიქცია ყურადღება ნიცშეზე დაწერილ კრიტიკულ ლიტერატურაში ერთმა დეტალმა, რომლის აქ განხილვაც პირველ რიგში მსურს. დასაწყისში მოცემულ ფრაგმენტში (ტრაგედიის დაბადება) სატირი სილენუსი მოხსენიებულია როგორც დემონი; მარადიული დაბრუნების აფორიზმის სცენაშიც ჩნდება ერთი ვინმე დემონი. ნათელია, რომ ორივე მათგანი უკავშირდება თავზარდამცემ გამოცხადებას: დემონის სიტყვები ადამიანს თვალს უხელს იმ თავდაპირველ საწყისზე, უფსკრულზე, რომელიც მას ამოსცქერის. რა თქმა უნდა, სატირი სილენუსი და მარადიული დაბრუნების დემონი არ იმეორებენ იგივე სიტყვებს: ისედაც, ერთი ცოტას ამბობს, მეორე – უფრო მეტს. თუმცა, თუ ყურს კარგად დავუგდებთ, სილენუსის სიტყვებიდან ასეთი რამ გამოსჭვივის: ყოფნა ისეთი რამაა (თავზარდამცემი და შემაძრწუნებელი), რომ ჯობს არ იყო; არყოფნა გერჩივნოს, ადამიანო, ვიდრე ყოფნა.(6) მარადიული დაბრუნების დემონიც იმავეს მიგვანიშნებს: ისეთი საზარელია შენი ბედი, ადამიანო, რომ უმალ მთხოვდი, არ იყო, ვიდრე იყო. მაგრამ აქვე ჩნდება შესაძლო პასუხიც.
მარადიული დაბრუნების აფორიზმი ხატოვანია: მისი წაკითხვა, გაგება და მასზე დაფიქრება ნებისმიერ მკითხველს შეუძლია. თუმცა მსურს რამდენიმე დეტალი გამოვკვეთო:
1. აფორიზმის სათაური (das schwerste Gewicht – უდიდესი/უმძიმესი ტვირთი) მიგვანიშნებს, რომ ყოველივე თავიდან უნდა აიწონოს და განისაზღვროს. აქვე, მარადიული დაბრუნების აზრი გარკვეულწილად საპირწონეა იმ მოვლენისა, რომელსაც ნიცშემ ღმერთი სიკვდილი უწოდა. ეს მოვლენა ნიშნავს, რომ გაქრა ის ზედაპირი, რომელზეც აღინიშნებოდა და აღირიცხებოდა ყოველი არსებული, ანუ, უფრო მარტივად თუ ვიტყვით, წყალი შეუდგა იდენტობის პრინციპს; და მოხდა ისიც, რომ აქაობას (მიწიურ სამყაროს) გამოეცალა საყრდენი და ორიენტირი – ციური სამყარო. შესაბამისად, ადამიანი, რომელიც ამ ცხოვრებას მხოლოდ იმით იტანდა, რომ მომავალში საიქიო (თუ უბრალოდ უკეთესი) ცხოვრების იმედი ქონდა, აღმოჩნდა გაურკვეველ და არასასურველ მდგომარეობაში. თუმცა ნიცშეს მიაჩნდა, რომ ეს შედეგი არ იყო ბოლომდე არასასურველი, რაკი ქრისტიანობამ (ან სხვა რელიგიამ) ზოგიერთი თავისი გამოგონებითა თუ სწავლებით სიცოცხლეს სუდარა გადააფარა. ამიტომაც ალბათ ჯობდა დამდგარიყო ეს კრიზისი – იგივე ნიჰილიზმის ხანა.
2. დემონი ჩვენს უმარტოვეს სიმარტოვეში შემოიპარება. ამ ტროპს ნაკლებად აქვს საერთო ფიზიკურად მარტო ყოფნასთან ან თავის მარტოსულად გრძნობასთან. შეიძლება ვიფიქროთ, რომ უმარტოვესი სიმარტოვე ის უკიდურესი წერტილია, საიდანაც ვეღარ გაიქცევი (7). დემონი სწორედ შენ გელაპარაკება, რადგან ეს ის წერტილია, სადაც მხოლოდ შენ ხარ. მაგრამ ეს „მხოლოდ შენ" არ გამოხატავს ეგოს თვითკმარობას, სუბიექტის საკუთარ თავში ჩაკეტილობას ან რაიმე სახის არსებითობას. უმარტოვესი სიმარტოვე ის წერტილია, სადაც ყოფნას განიცდი სრულად და - ამავე დროს - უსრულად, დაუსრულებლად.
აქვე უნდა შევნიშნოთ, რომ დემონის მონოლოგის ბოლო სიტყვა – მტვერთა მტვერო – აირეკლავს კიდეც უმარტოვეს სიმარტოვეს: წრე თანდათან პატარავდება, თითქოსდა სპირალისებურად.
3. მარადიული დაბრუნების მთავარი გამოცანა დიადი წამია, რომელიც ადამიანს ყოფნის აუტანლობაზე კი-ს ათქმევინებს. ნიცშეს არასოდეს გაუმხელია ამ დიადი წამის შინაარსი, და ეს შეიძლება გაუთავებელი სპეკულაციის სათავედ იქცეს. თუმცა ალბათ შეგვიძლია წინასწარ გამოვრიცხოთ ასეთი სცენარი თუ ინტერპრეტაცია: დემონი ადამიანს უმხელს ამ შემზარავ შესაძლებლობას, ადამიანს კი ახსენდება ერთი საოცარი გამოცდილება და იგი, ამით გამხნევებული, კი-ს ეუბნება ყველა დანარჩენ უბედურებას. (8) შეკითხვა ასე უნდა დაისვას: რას ნიშნავს მე-სთვის ის, რომ დემონის მიერ ჩაწვეთებული იდეა, მარადიული დაბრუნება შეიძლება სიმართლე იყოს? რას ნიშნავს ეს – თუნდაც როგორც დაშვება? რა თქმა უნდა, იმას, რომ მისი აწმყო, მისი ახლა დასაბამისეულად, მეტიც, დაუსაბამოდ (!) მეორდება; და იმასაც, რომ მისი ახლა დაუსაბამოდ, უძიროდ ახალია: ალბათ სწორედ ამას აღმოაჩენს დემონის სიტყვების გულში აფორიზმის მსმენელი. ამგვარი დასკვნის გამოტანა, ცხადია, უამრავ სირთულეს აჩენს და კომპლექსური ფილოსოფიური ვარიაციებისკენ გვიბიძგებს. თუმცა ამ შემთხვევაში აჯობებს, შემოვიფარგლოთ ნიცშეს იმ მიგნებებითა თუ დებულებებით, რომლებიც დაკავშირებულია მარადიული დაბრუნების აზრთან. იმ დროინდელ მეცნიერულ ნაშრომებზე დაყრდნობით (და არამარტო), ნიცშე მიიჩნევს, რომ სამყარო, რაც უნდა უზარმაზარი იყოს იგი, სასრულია; და რაკი განცდაში გვაქვს ქმნადობა ანუ ახლა-ს შეგრძნება, ეს გულისხმობს, რომ სამყარო მეორდება (9). თუმცა ის, რაც მეორდება, არ არის იგივე. უფრო სწორად, იგივე ანუ მთელი არ არსებობს. ასე იტყოდა ზარატუსტრას ერთ-ერთ თავში, რომელიც მარადიულ დაბრუნებას ეხება, ვიტყობთ, რომ ადამიანის მთლიანი არსებობა, ანუ ის, რაც ნამყოფია, სხვა არაფერია, თუ არა ფრაგმენტი, გამოცანა და სასტიკი შემთხვევა. სწორედ ასეთ მიდგომას გვთავაზობს ზემოხსენებული აფორიზმი: იგი გვეუბნება, რომ ყველაფერი (ყოველივე რაც არის და მომხდარა) უდრის არა ერთს, არამედ X-ს. შეიძლება ითქვას, რომ დიადი წამი განცდილია თვით იმ შემზარაობაში, რასაც დემონი გვთავაზობს. ეს არის ნიცშეს მხიარული მეცნიერება და ამბავი.
ნიცშეს მიაჩნია, რომ მარადიული დაბრუნების აზრს, გარკვეული თვალსაზრისით, უკიდურესი ნიჰილიზმი მოაქვს. თუმცა სწორედ ამავე აზრშია ნიჰილიზმის თვით-დაძლევის შესაძლებლობაც. მარადიული დაბრუნება არის უკიდურესი ყოფნა – მაგრამ მოცემული ერთ დიად წამში.
ნიცშესაც აღელვებდა და აინტერესებდა ის, შეიძლება თუ არა ადამიანმა თავი შინ იგრძნოს ამ სამყაროში, ამ დედამიწაზე. მარადიული დაბრუნების აზრი მცდელობაა ამ ძიებასა და ღელვაზე პასუხის გაცემის.
(გაგრძელება იქნება)